Electra haalt 15 miljoen euro op voor revolutionair opladen van elektrische auto's

25 nov 2021

Electra, een nieuw Frans bedrijf, vindt het opladen van elektrische auto's opnieuw uit met een netwerk van ultrasnelle stations en een ultra-eenvoudige gebruikerservaring. Om een einde te maken aan de beproeving van het opladen, heeft het bedrijf aangekondigd dat het 15 miljoen euro heeft opgehaald bij zijn investeerders, wat de grootste fondsenwerving door SEED dit jaar in Frankrijk is. Doel is de overstap naar elektrische mobiliteit te versnellen door het belangrijkste obstakel, namelijk het opladen, aan te pakken via de uitrol van een oplaadnetwerk van 1 000 ultrasnelle stations tegen 2030. Parijs, 28 juni 2021 - Met een financieringsronde van 15 miljoen euro wil Electra een onontkoombaar probleem in de markt van elektrische auto's aanpakken: het gebrek aan snelle oplaadstations in steden. Deze financieringsronde, de grootste die SEED in 2021 ooit heeft opgehaald, wordt uitgevoerd met Serena, Eurazeo en Frst Venture. Het wordt ook gesteund door verschillende business angels uit de energie-, mobiliteits- en vastgoedsector, zoals Grégory Frapet, CEO van Primonial REIM, Thibault Chassagne en Karim Kaddoura, oprichters en bestuurders van Virtuo, Bertrand Altmayer, CEO van Cityscoot, en Demba Diallo, een expert in de energiesector. Electra werd opgericht door drie gepassioneerde ondernemers met ervaring in technologie en infrastructuur, en wordt ondersteund door 15 medewerkers in haar kantoor in Parijs. Electra wil binnen een jaar een eerste reeks van 50 ultrasnelle laadstations installeren, met de eerste installaties in het laatste kwartaal van 2021, en een langetermijndoelstelling van 1.000 stations tegen 2030. Deze eerste financieringsronde zal het jonge bedrijf in staat stellen zijn ontplooiingsdoelstellingen in de regio Ile-de-France en in de agglomeraties Lyon en Rijsel te realiseren, te investeren in onderzoek en ontwikkeling om de oplaadervaring van A tot Z te herzien, en zijn groei te ondersteunen door zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar te verdrievoudigen.

Versnelling van elektrische mobiliteit, maar ontoereikende oplaadoplossingen

De gezondheidscrisis heeft het bewustzijn voor duurzame en toegankelijke oplossingen in een stroomversnelling gebracht, zoals Aurélien de Meaux, CEO en medeoprichter van Electra, uitlegt: "Tijdens de eerste insluiting in 2020 beseften we dat we in minder lawaaierige, minder vervuilde steden leefden, helaas een vluchtig genoegen... Wij houden van het idee dat over 20 jaar, dankzij elektrische mobiliteit, onze steden zullen ademen en wij een rustige levenskwaliteit zullen vinden. Het is slechts een kwestie van tijd voordat alles elektrisch wordt, van twee wielen tot de auto. Zelfs financiële zorgen zullen verdwijnen, nu de prijzen van elektrische auto's in 5 tot 6 jaar naar verwachting met 50% zullen dalen (2). Schone mobiliteit zal niet langer een luxe zijn. "

Om deze revolutie te begeleiden werd Electra gecreëerd met als doel een groot probleem op te lossen, een bron van ongerustheid voor vele nieuwe gebruikers: het opladen van elektrische voertuigen. Het gebrek aan oplaadstations op het grondgebied, hun gebrekkige werking (3) en hun zeer laag vermogen leiden ertoe dat 68% van de elektromobilisten ontevreden is over de voor het publiek toegankelijke oplaadstations (4).

In de overtuiging dat de duurzame ontwikkeling van de elektrische auto niet mogelijk is zonder een openbare laadinfrastructuur van hoge kwaliteit, beschouwt Electra de ontplooiing van een performante oplossing in stedelijke gebieden als een manier om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen. De ervaring moet eenvoudig en intuïtief zijn, maar vooral aangepast aan de ontwikkeling van de markt, en aan voertuigen die steeds hogere oplaadsnelheden accepteren. In 2030 zal het opladen van een elektrische auto bijna even snel gaan als het tanken van benzine vandaag.

De lokale dienst die de uitdagingen van de steden van morgen aangaat

Voor Electra moeten steden nu investeren in elektrische mobiliteit. Zij hebben allemaal belang bij krachtigere oplaadstations om op de vraag van hun gebruikers vooruit te lopen. Sommige stadsbesturen zijn reeds pioniers op dit gebied, zoals de stad Saint-Ouen en haar burgemeester Karim Bouamrane.

De ultrasnelle oplaadstations, voor 100% gefinancierd door Electra, worden geplaatst in steden en gemeenten. De uitrollocaties zijn winkelcentra en supermarkten, hotels of parkeerexploitanten, met een streefcijfer van meer dan 50 ondertekende locaties deze zomer. Zij worden aangetrokken door de mogelijkheid om een differentiërend bedrijfsmiddel te hosten dat bedrijfsstromen genereert, waarbij gebruikers bijvoorbeeld kunnen eten terwijl zij opladen. Dit nul-investeringsmodel voor verhuurders van Electra-laadstations heeft al verschillende instellingen aangetrokken.

De logica van Electra is te denken in termen van het aantal elektrische voertuigen dat wordt opgeladen, en dus in termen van vermogen, in plaats van het aantal oplaadstations. De drie medeoprichters willen elektrische mobiliteit een impuls geven door de rem op snelladen op te heffen en een lokale dienst te creëren. "Dankzij ons netwerk van stations zullen gebruikers altijd minder dan 10 minuten van een station verwijderd zijn en er zeker van kunnen zijn dat ze snel kunnen opladen dankzij reserveringen op verzoek. "zegt Aurélien de Meaux.

Xavier Lorphelin, Managing Partner bij Serena, voegt hieraan toe: "Het koolstofvrij maken van de automarkt is een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw. In 2020 zal de Franse markt voor elektrische voertuigen met 180% groeien, terwijl de markt voor alle soorten energie met 25% zal dalen. Deze groei lijkt ongekend, maar wordt grotendeels afgeremd door het gebrek aan infrastructuur. Electra heeft de ambitie om alle fricties in de adoptie van elektrische auto's weg te nemen door het uitrollen van het meest efficiënte netwerk van ultrasnelle laadstations in Frankrijk. We werken al met de oprichter Aurélien sinds 2014, toen we in zijn vorige bedrijf investeerden, en zijn overtuigd van het vermogen van hem en zijn team om een Europese leider op te bouwen. "

Perscontacten

Euro's / Agentschap

electra@eurosagency.eu

Julie Dalsace 06 78 70 96 05

Marie-Charlotte Fauquette 06 30 06 95 60

Serena

Rémi Fresnel remi.fresnel@archetype.co 06 61 62 17 38

Over Electra

Electra vindt het opladen van elektrische auto's opnieuw uit met een netwerk van ultrasnelle stations en een eenvoudige gebruikerservaring.

Nu de overstap naar elektrische auto's steeds sneller gaat, is een meerderheid (68%) van de gebruikers niet tevreden over de oplaadpunten die voor het publiek toegankelijk zijn.

Om het opladen even gemakkelijk te maken als tanken, en om tijd en comfort te besparen voor deze automobilisten, ontplooit Electra, een nieuw Frans bedrijf, een aangesloten, betrouwbaar en ultrasnel oplaadnetwerk (15 tot 30 minuten maximum) in alle grote steden van Frankrijk.

Het aanbieden van een eenvoudige en gedigitaliseerde oplaadervaring zal een snellere overstap naar elektrische voertuigen mogelijk maken, en het doel van het bedrijf is om tegen 2030 1.000 stations te installeren.

Electra werd opgericht door drie ervaren ondernemers met een passie voor elektrische mobiliteit, Aurélien de Meaux - CEO, Augustin Derville - CDO en Julien Belliato - COO. 15 werknemers werken met hen in hun eerste Parijse kantoor.

Over Serena

Serena financiert en ondersteunt uitzonderlijke snelgroeiende start-ups door het verstrekken van kapitaal en operationele expertise in Parijs en New York.

Serena's portfoliobedrijven kunnen gebruik maken van zijn Operating Partners-model en profiteren van de steun van Europa's grootste gemeenschap van C-levels via het Serena Squad-platform, dat exclusief openstaat voor vroegere en huidige bedrijven.

Serena is in 2008 opgericht door ondernemers voor ondernemers, vanuit de overtuiging dat een durfkapitaalfonds ten dienste moet staan van zijn portefeuillebedrijven.

(1) Het marktaandeel van elektrische voertuigen bedroeg in 2018 2% in Frankrijk, tegenover 14% in het eerste kwartaal van 2021 - AVERE.

(2) Volgens een rapport dat in opdracht van de NGO "Transport and Environment" is opgesteld door Bloomberg New Energy Finance.

(3) Het geschatte aantal niet-werkende bolders ligt tussen een derde en 50%.

(4) Volgens AVERE, december 2020.