AccorInvest kiest Electra om een belangrijk plan op te starten en haar hotels uit te rusten met snelle en ultrasnelle oplaadpunten voor elektrische voertuigen

16 jun 2022

AccorInvest, de belangrijkste eigenaar, investeerder en uitbater van hotels in Europa, heeft een overeenkomst gesloten met Electra, een belangrijke speler op het gebied van snelladen voor elektrische voertuigen, om 68 locaties (362 oplaadpunten) uit te rusten met snelle (22kW) en ultrasnelle (150 tot 300 kW) oplaadstations. De uitrol zal vanaf begin 2023 in verschillende golven plaatsvinden, voornamelijk in stedelijke gebieden, te beginnen met Parijs en Lyon. Dit partnerschap komt op een moment dat het Europees Parlement onlangs heeft gestemd om de verkoop van nieuwe thermische auto's in 2035 te beëindigen.

Een winnend partnerschap voor gebruikers van elektrische voertuigen

Electra, belast met de installatie en de exploitatie van elk station, zal apparatuur en diensten leveren die beantwoorden aan de specifieke behoeften van de klanten van elk merk in de hotelportefeuille van AccorInvest (F1, IBIS, Mercure, Novotel, enz.). Het netwerk van AccorInvest hotels biedt een territoriale dekking en een kwaliteit van diensten die aangepast zijn aan de verwachtingen van de particuliere klanten en de professionele vlootpartners van Electra.

Meer verkeer en extra inkomsten voor hoteliers

De eerste locaties zullen vanaf begin 2023 operationeel zijn. Deze oplaadpunten, die volledig op groene energie werken, zullen voor iedereen toegankelijk zijn, zowel voor hotelgasten, particulieren die zich verplaatsen als voor professionele wagenparken (taxi's, VTC's, logistiek, carpooling, enz.). Electromobilisten zullen ook gebruik kunnen maken van de diensten van de hotels terwijl hun voertuig wordt opgeladen. De parkeerplaatsen van de hotels zullen 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk zijn.

Innovatie en eenvoud in het hart van een must-have aanbod voor het hotelwezen

Electra biedt elektromobilisten een innovatieve ultrasnelle laadoplossing die hen een vlotte en betrouwbare ervaring biedt (oriëntatie naar de dichtstbijzijnde laadpaal die het meest geschikt is voor hun voertuig, reservering van een terminal op afstand, opladen van het voertuig en betaling) via het eenvoudige gebruik van de Electra-applicatie, een laadpas of een bankkaart. Dit alles tegen een scherpe prijs van €0,44/kWh incl. BTW.

Electra heeft ook een systeem opgezet dat aangepast is aan professionele vloten, met degressieve prijzen, een speciaal platform, opvolging van het verbruik in real time, één gedetailleerde maandelijkse factuur en de mogelijkheid om per vloot slots te reserveren.

De inzet van de ESG-strategie van AccorInvest

Voor AccorInvest maakt dit partnerschap deel uit van de uitvoering van haar ESG*-strategie. Met deze strategie wil de Groep de rol van hotels in de samenleving ingrijpend veranderen en tegelijkertijd zijn activiteiten koolstofvrij maken. AccorInvest wil het hotel omvormen van een eenvoudige doorgangsplaats tot een hoofdrolspeler in de ecologische transitie, een speler op zijn terrein.

Een beslissende stap in de strijd tegen de klimaatverandering en de verbetering van de luchtkwaliteit

Dit partnerschap tussen Europa's grootste hoteleigenaar en exploitant en een van de belangrijkste spelers op het gebied van het snelladen van elektrische voertuigen versterkt de mobilisatie tegen de CO2 uitstoot van het vervoer en de vermindering van de uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide in de belangrijkste Franse stedelijke gebieden. Deze verbintenis heeft ook tot doel de uitvoering van lage-emissiezones in alle stedelijke gebieden met meer dan 150.000 inwoners te vergemakkelijken na de aanneming van de klimaat- en veerkrachtwet.

Franck Bermond, technisch en bouwdirecteur en ESG-coördinator van AccorInvest: "De teams van AccorInvest zijn trots op dit partnerschap met Electra, dat in de lijn ligt van de uitvoering van onze ESG-strategie, met name door de vaststelling van ambitieuze doelstellingen voor de vermindering van de koolstofuitstoot. Ons netwerk van hotels biedt een unieke territoriale dekking, die ten dienste moet worden gesteld van de gebruikers van elektrische auto's. Dit partnerschap is een van de toepassingen van onze ESG-strategie, die het hotel beschouwt als een modellocatie voor de ecologische transitie."

Aurélien de Meaux, CEO van Electra: "We zijn erg blij met dit partnerschap met een grote speler als AccorInvest, waardoor duizenden elektromobilisten gemakkelijker een snel en betrouwbaar oplaadpunt kunnen vinden. Dankzij deze overeenkomst kunnen wij ons nog steviger vestigen in de belangrijkste steden van Frankrijk rond grote wegen, stations en luchthavens.

Over AccorInvest

AccorInvest bezit en exploiteert een portefeuille van meer dan 800 hotels in eigendom en lease in 27 landen in Europa, Latijns-Amerika en Azië.

De Groep consolideert en verbetert zijn vastgoedportefeuille door de aankoop en renovatie van hotelactiva en de ontwikkeling van zijn hotelportefeuille in Europa in het economy- en middensegment.

Dankzij een langdurig partnerschap met Accor, beheerder en eigenaar van wereldberoemde merken zoals ibis, Novotel, Mercure, enz. profiteert AccorInvest van de expertise van deze laatste in de hotelsector. AccorInvest profiteert van de expertise van deze laatste in de hotelsector. Dit bevoorrechte partnerschap garandeert de operationele uitmuntendheid van de hotels van de Groep, de aantrekkelijkheid van de hotelportefeuille en de tevredenheid van de klanten.

Over Electra

Electra biedt snellaadstations voor elektrische voertuigen. Met de steun van 50 deskundige medewerkers investeert het bedrijf fors in innovatie en onderzoek ten behoeve van een optimale gebruikerservaring: rijke, intuïtieve en aanpasbare mobiele interfaces, zodat parkeergarages een praktische verzorgingsplaats worden voor bezoekers. Het bedrijf werd in 2021 mede opgericht door Aurélien de Meaux, Augustin Derville en Julien Belliato en haalde in juni 15 miljoen euro op (bij Serena, Eurazeo en Frst Venture en business angels uit de sectoren energie, mobiliteit en vastgoed). Hun ambitie is de belemmeringen voor de invoering van elektrische auto's weg te nemen door een snel en efficiënt oplaadnetwerk op te zetten.