Electra opent haar eerste snellaadstation

31 jan 2022

Parijs, 31 januari 2021. Na enkele maanden van ontwikkeling opent Electra haar eerste snellaadstation voor elektrische voertuigen in Aubervilliers, nabij Parijs. Het bedrijf zal vervolgens twee stations per maand openen alvorens het aantal stations tegen eind 2022 op te trekken tot één per week, met een doelstelling van meer dan 1000 stations tegen 2030.

Focus op gebruiksgemak en laadsnelheid

Vandaag is 68% van de elektromobilisten niet tevreden over de oplaadstations die voor het publiek toegankelijk zijn, terwijl 25% van de oplaadsessies mislukt. Electra heeft daarom besloten het probleem van vermogen en snelheid aan te pakken met de installatie van stations die een vermogen van 150 tot 300 kW leveren en een volledige lading tussen 10 en 30 minuten mogelijk maken. De onderneming geeft voorrang aan de installatie van haar stations in stedelijke gebieden. Daarnaast heeft Electra ook een oplossing ontwikkeld die een comfortabele en innovatieve gebruikerservaring biedt via aangesloten laadstations en een geoptimaliseerde mobiele app. De gebruiker kan zo naar het dichtstbijzijnde oplaadstation worden geleid op basis van afstand en verkeer, zijn oplaadstation op afstand reserveren, zijn voertuig opladen en zo eenvoudig mogelijk via de app betalen, terwijl hij geniet van een concurrerend tarief van 0,44 euro/kWh inclusief belasting.

Een winnend model ook voor eigenaars van voor het publiek toegankelijke parkeerterreinen

Electra biedt een kant-en-klare oplossing zonder investering aan eigenaars en beheerders van parkings (vastgoedmaatschappijen, hotels, restaurants, gemeenschappen, bioscopen, vrijetijdscentra, enz.)

De onderneming draagt de volledige kosten van installatie en exploitatie en betaalt hen huur op lange termijn. Door de installatie van snellaadstations kunnen zij hun gebruikers een aanbod met een hoge toegevoegde waarde op het gebied van dienstverlening en ecologie bieden.

"Wij zijn verheugd over de opening van dit eerste station, dat het begin markeert van onze aanwezigheid in Frankrijk. We zitten momenteel midden in een expansiefase en streven ernaar de best mogelijke gebruikerservaring te bieden om een einde te maken aan de beproeving van het opladen," zegt Aurélien de Meaux, CEO van Electra.

Over Electra

Electra biedt snellaadstations voor elektrische voertuigen. Met de steun van een dertigtal deskundige medewerkers investeert het bedrijf zwaar in innovatie en onderzoek om een optimale gebruikerservaring te bieden: rijke, intuïtieve en aanpasbare mobiele interfaces om van parkeerterreinen een praktische dienstruimte voor bezoekers te maken. Het bedrijf werd in 2021 mede opgericht door Aurélien de Meaux, Augustin Derville en Julien Belliato en haalde in juni 15 miljoen euro op (bij Serena, Eurazeo en Frst Venture en business angels uit de energie-, mobiliteits- en vastgoedsector). Hun ambitie is om de belemmeringen voor de invoering van elektrische auto's weg te nemen door een snel en efficiënt oplaadnetwerk op te zetten.